Friday 20 May 2011

metro-Muafakat dalam hubungan seks baru puas




SEJAK kebelakangan ini saya banyak menerima e-mel mengenai ketidakpuasan suami terhadap layanan isteri di ranjang, begitu juga sebaliknya. Antara masalah dihadapi ialah pasangan tidak suka melakukan pelbagai aksi mengikut kehendak individu, tiadanya sentuhan sebelum bersama dan sebagainya.
Ada juga yang merasakan tidak mendapat kenikmatan mengadakan seks disebabkan pasangan cepat ejakulasi, kurang berminat mengadakan seks dan tidak puas kerana pasangan tidak mahu mengadakan seks oral. Masalah ini dialami pasangan berkahwin tanpa mengira tempoh perkahwinan.

Misalnya, ada pasangan belum merasakan kepuasan seks walaupun berkahwin sembilan tahun dan mempunyai dua anak. Berdasarkan masalah di atas, hampir semuanya berkaitan kerjasama pasangan berumah tangga.
Memang hubungan seks itu memerlukan kerjasama suami isteri, jika tidak sudah tentu hubungan itu tidak dapat dilakukan.

Namun, pernahkah kita bertanya diri sendiri, bagaimana pula dengan pasangan kita? Adakah dia juga puas ketika bersama kita? Kita perlu memahami bahawa si dia juga ada kehendaknya. Misalnya dalam masalah cepat ejakulasi, pasangan tidak sempat menghayati keseronokan sentuhan seksual, tetapi anda sudah selesai.

Dalam hal ini permuafakatan dalam hubungan intim suami isteri adalah perlu. Begitu juga dengan rasa hormat-menghormati antara satu sama lain.
Dalam perilaku hubungan seksual, setiap pasangan perlu berpegang pada hubungan intim yang berpandukan kepada ajaran dan hukum Islam. Hubungan seksual antara suami isteri dikira ibadat. Melayani nafsu pasangan ketika pasangan berkehendakkan (berintiman) pula satu sedekah.

Oleh itu, kita boleh membayangkan kebaikan dan ganjaran akhirat yang akan diterima jika hubungan seksual mendatangkan keseronokan bersama.
Kini, kita boleh mendapatkan banyak buku di pasaran berkaitan panduan berjimak. Jika kita dan pasangan tidak faham gaya hidup hubungan seksual, boleh rujuk kepada pakar kaunseling dan pembimbing untuk mendapatkan bimbingan serta tunjuk ajar. Berdiam diri bukan jalan penyelesaian terbaik.

Merujuk kepada kes yang saya berikan (sembilan tahun berkahwin tetapi belum dapat merasai nikmat), bagaimana hendak meneruskan perkahwinan jika hubungan intim hambar? Begitu juga dengan pasangan. Jangan pula ikatan perkahwinan itu terjalin hanya disebabkan kehadiran anak.

Tanpa persefahaman dalam hubungan intim, saya kurang yakin perkahwinan itu bertahan lama. Cuba bermuafakat dengan pasangan untuk berjumpa pembimbing seks atau pakar berkaitan dan bersama-sama berusaha berhubungan melebihi sempadan seksual suami isteri.

Penting bagi suami isteri bekerjasama untuk membina keluarga bahagia. Apabila pasangan itu ikhlas dalam menjalin hubungan, insya-Allah semuanya berjalan lancar.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grocery Coupons