Tuesday 14 June 2011

Cerpen : Setulus Cintamu 5

“Ah!” Matanya terbuka luas. Dia merenung siling biliknya lama. Dadanya berombak kencang. Kenangan ni….kenapa tak nak hilang lagi? Kenapa tak lenyap je dari otak aku? Fauziah menekup wajahnya lama. 
“Jee….ah, dah bangun pun. Mama ingat baru nak kejut.” 
“Mama.” Fauziah menoleh sambil tersenyum tawar. Pn. Kamariah dapat menangkap emosi yang sedang bergolak di jiwa anak gadisnya. Dia mendekati Fauziah lalu memegang tangan mulus itu.
“Jee, kuatkan semangat. Tiada apa yang mustahil dalam dunia ni jika kita berusaha.”
Fauziah diam.
“Lupakanlah kenangan pahit itu. Buang ia jauh-jauh. Face it! Terimalah kenyataan. Jee sendiri yang boleh mengubahnya. Lupakan segalanya. Tak untung kalau terus diingat. Jee sendiri yang merana. Lelaki macam tu bersepah tepi jalan, Jee. Tak layak dengan Jee.” Pn. Kamariah tersenyum. 
“Ma…” Fauziah bangun dan terus memeluk tubuh wanita cantik itu. “Terima kasih…. mama….memahami diri Jee….” 
“Dan….hargailah apa yang Jee ada sekarang. Okay? Belajar sungguh-sungguh!” Wajah anak kesayangannya diusap lembut. 
“Okay puan!! He.He.” Fauziah ketawa sambil menabik mamanya. Ya! Aku je yang boleh mengubahnya. Hanya aku yang dapat memberi yang terbaik buat diriku sendiri. Hanya aku yang dapat memilih jalan yang terbaik. Hanya aku…..

“Alhamdulillah….” Ucap Fauzan. “Semua geng dia pun kantoi.”
“Bagusnya dia dah kena tangkap polis!” Renea tersenyum. “At least, Nia rasa lega sikit. Hmm, Jee okay?” 
“Ah! Sihat walafiat budak tu!” balas Fauzan sambil menukar siaran. Mereka berdua sedang menonton TV, entah apa yang ditontonnya.
“Hai!!!!!”
Fauziah masuk ke dalam rumah abangnya sambil tersenyum lebar. Dia kelihatan bersemangat sekali. Tubuhnya disaluti dengan jeans biru dan t shirt hitam. Rambutnya yang panjang mengurai dibuat pony tail. Selamba saja dia duduk di sebelah Renea sambil tersengih-sengih.
“Happy nampak?” tegur Renea.
“Mestilah!! Jee dah dapat semangat baru.” 
“Jee ni sibuklah! Dah tak de tempat lain ke nak lepak? Habislah peluang abang kang….” Sampuk Fauzan sambil melirik ke arah Renea penuh makna. Renea tersenyum selamba.
“Ala, buat ajelah. Jee tak ganggu pun. Jee tengok je. He, he, he.” 
“Hoi, tak sayang mulut!!” Pipi adiknya dicubit kuat oleh Fauzan. Gadis itu menjerit kecil. “Lain kali jangan cakap kosong!”
“Eleh….” Fauziah menjelirkan lidahnya. “Sebenarnya, Jee datang nak ajak kak Nia gi shopping. Boleh tak? Tak de geng la.”
“Tak boleh! Abang tak izinkan Nia keluar. Hari ni hari Ahad, so Nia abang punya!” 
“Er….” Renea menjeling ke arah Fauziah sambil mengangkat bahu.
“Mentang-mentanglah…..okay!! Fine!” Fauziah segera bangun.
“Jee ajaklah Ariff. Mesti dia okay.” Cadang Fauzan, udang di sebalik mi.
“Hmm, betul gak! Lupa lak kat dia. Okay! Thanks! Jee pergi dulu. Bye kak!” Fauziah terus menghilang dari pandangan mereka. Fauzan tersenyum lebar.
“Okay….Nia….” Fauzan membaringkan tubuh isterinya di atas sofa dan terus memeluk gadis itu erat sambil memciumnya. Renea tersenyum senang hati. Tidak berapa lama kemudian….
“Masya Allah….Jan!!” Pn. Kamariah menutup mulutnya. Sensored betul anak-anak aku ni! Hee!! Dah tak de tempat lain ke nak buat?!!
“Mama….!!” Fauzan dan Renea tergesa-gesa mengenakan pakaian masing-masing. Malu bukan kepalang. Yang frustnya Fauzan la! Tak sempat nak lepas!!
“Dah sejam dok pusing aje? Kau tak nak beli apa-apa ke?” 
Fauziah termenung. 
“Heh, Jee. Aku tanya kau ni.” Bahu gadis itu ditepuk lembut.
“Ha? Ops, sorry. Mengelamun pulak aku. Apa kau tanya, Arep?” soal Fauziah balik sambil tersenyum. Nak cover la tu.
“Kau tak nak beli apa-apa ke?” ulang Ariff.
“Hmm….” Pandangan mata Fauziah kembali redup. Ariff telan liur. Agaknya apa yang bermain di fikiran dia sekarang ni?
“Apa kata kalau kita main boling je? Lepas tu tengok movie.” Cadang Ariff. 
Diam.
“Aku belanja.” Tambah Ariff apabila melihat Fauziah membisu seribu bahasa.
“Okay!!! Jom!!!” ujar Fauziah sambil tersenyum lebar. Mak aihh! Terus happy?
Ariff mengetap bibirnya. Eiii!! Pompuan ni memang sengaja buat aku camni!! Huarghhhhh!! Gatal lagi mulut kau tu Ariff!! Fauziah tersengih nakal. He.He. Arep ni suka sangat terlepas cakap….semata-mata nak ambil hati aku. Lantaklah! Untungnya aku… kan Arep kan?? Diamm!! Kau memang sengaja nak buli akulah Jee!! Heee!!! 
“Cepatlah! Slow la kau ni. Tortoise!” ejek Fauziah. “Turn kau.”
“Oh!” Ariff segera bangun dari tempat duduknya. Dia mengangkat bola boling seberat 12 kg. Dia memberi sepenuh perhatian kepada 10 pin di depannya. Ish. Aku memang tak boleh nak concentrate sekarang. Baling je!! 
“Wow! Spare la! He.He. Tapi, masih tak boleh lawan Jee!” Gadis itu menjelirkan lidahnya sambil membuat tanda ‘PEACE’. 
Ariff duduk bersandar di kerusi sambil mengeluh. Minah ni betul la. Sukanya tengok aku tension camni. Hmm, biarlah. At least, dia tengah happy sekarang ni. 
“Jee.”
“Ya?” Bulat mata gadis itu memandang Ariff. 
“Kalau ada lelaki suka kau sekarang, kau layan tak?” soal Ariff.
“Tak!” balas Fauziah.
“Serius ke? Kalau lelaki tu handsome, bijak, kaya….ada semua….” 
“Tidak! Aku takkan layan jugak.” Tegas Fauziah. Dia tersenyum tiba-tiba. “Kau maksudkan diri kau ke? Emm, handsome ke kau ni? Bijak ke? Kaya ke?” 
Ariff telan liur. Apsal aku rasa macam dia ni menghina aku je? Dahinya berkerut. Fauziah tersedar keterlanjurannya. Dia menggaru kepalanya yang tidak gatal. Alamak! Mulut aku ni camne boleh terlepas kata lak. Dia memandang wajah Ariff. Hmm, boleh tahan la. Ariff ni tak handsome tapi dia macho. Body dia bolehlah nak kata tough tapi tak boleh lawan abang lagi. Tinggi….pandai….baik. Money pocket pun penuh. He.He. Apalah aku ni.
“Arep…er…sorrylah! Aku tak sengaja…bukan maksud aku. Sorry!!”
“Aku faham.” Ariff memandang ke arah lain. 
Laa! Dah merajuk ke? Haa, tahan ajelah. Apsal sentimental sangat mangkuk ni hari ni? Tak pasal-pasal timbulkan soal ni? Bukan dia tak tahu aku dah menyampah dengan lelaki. Eh, tapi aku tak menyampah dengan member-member aku la…
“Arep! Kalau ada jodoh tu adalah. Kalau tak de, lupakan. Dahlah. Jangan layan sangat jiwang kau tu. Bosanlah. Jom layan movie lagi elok. Apa-apa hal pun, kau tetap yang the best bagi aku. Kawan yang boleh diharap untuk selamanya. Jom, blah!” Lengan baju lelaki itu ditariknya. Ariff tersenyum.
Jee….aku ni kawan kau untuk selama-lamanya aje ke? Hmm….Ariff merenung wajah gadis kesayangannya. Ceria dan bersih. Biarlah. Baik aku tutup bab ni dulu. Biar keadaan macam ni dulu. Macam abang Fauzan kata, Fauziah sekarang tak mungkin sama dengan Fauziah 10 tahun yang akan datang. Yep!! Aku mesti mantapkan diri aku dulu! 
“Mangkuk, cepatlah!! Tortoise!” panggil Fauziah.
“Yelah! Jangan jerit….!” Bengang je muka Ariff. Gadis itu ketawa kecil. Ariff sekadar tersenyum. Yep!!

s i a l !! Entah sapa-sapa entah betina tu. Datang-datang je terus belasah aku cam nak mampus. Nasib je aku tak mampus! Maunya jadi hantu aku, cekik kau balik! Siapa pompuan tu? Muka dia familiar gila. Hee!! Kurang ajar betul. Tulang rusuk aku empat patah. Kaki kiri aku kena simen. Siot je! Dah belasah tu, leh pulak campak aku kat penjara. Nanti kau! Aku cari kau, betina!! 
Ezi mendengus geram. Dia kini dihukum penjara selama 45 tahun di atas tuduhan merogol dan sindiket pelacuran. Walaupun hukuman itu tidak berapa setimpal dengan kesalahannya, namun hukuman dunia hanyalah di dunia. Balasan di akhirat sudah pasti berganda dahsyatnya. Hm, entah sehingga bila jenayah mental ini akan berakhir. Nampaknya, kian hari kian menjadi.
“Mampus kau pompuan!!! Aku bunuh kau nanti!!” jerit Ezi seraya menumbuk dinding penjara. Dia meraung sekuat hatinya……
Fauzan tercengang. Wow, sedapnya bau! Sehingga menusuk ke kalbu. Em. Dia melangkah masuk ke dalam rumah. Tubuhnya dihempas pada sofa di ruang tamu. Begnya diletak di sebelahnya. Dia melonggarkan tali lehernya dan membuka beberapa butang baju kemejanya. Penat!! Panas pulak tu! Nia ni mana? Apsal masak hidangan lain dari yang lain. Ada favourite food aku ….favourite food dia pun ada! Dah terlebih rajin la pulak minah ni. Tiba-tiba, dia tersengih sendirian apabila teringatkan insiden hari tu. 
“Korang ni dah tak de tempat lain lagi ke nak buat? Dibuatnya orang lain yang masuk macam mana? Ish! Bebudak sekarang memang! Tak kira tempat mana, buat je!” bebel Pn. Kamariah.
“Sorrylah mama! Er….Jan….” Hah, kau!! Apa alasan? Desprate sangat la , mama…
Renea tersenyum selamba. He.He. Nasib baik dia sempat selak kain aku je. Kalau dah melekat lagi susah! Lagi malu. He.He. 
“Abang!” 
“Eh?” Bayangan mamanya hilang dari fikirannya. Dia menoleh ke arah isterinya yang memakai short putih dan kemeja lengan panjang berwarna merah kepunyaannya. Cun gila!!!! Warghh! She’s so hot!! Rambut panjang gadis itu disanggul ke atas dan beberapa helai rambut dibiarkan jatuh.
“Jom makan. Jangan pandang Nia camtu….” Ajak Renea, malu-malu. Tangan suaminya ditarik. 
Gulp!! Is she trying to seduce me?!! Lelaki itu hanya mengekori Renea ke meja makan. Wargh! 
“Makanlah. Kenapa abang blur semacam je?” tegur Renea. Dia meneguk jus oren perlahan-lahan. Matanya tidak lepas dari memandang wajah suaminya. Aik, cam tak pernah tengok aku pulak? 
“Er…ye..ye! Makan!” Ceh, cool la sikit. Gelabah semacam ah kau. Ye ah! Dah bini aku pakai camni. Seksi nak mampus! Perut aku dah rasa kenyang dah. Rasa cam nak melepas sekarang aje ni….
Selesai makan, Fauzan menawarkan diri untuk mencuci pinggan. Seboleh-bolehnya dia tak mahu fikir pasal katil sekarang. Ish! Aku ni tak habis-habis nak….. waaa. Bosannya. Dia terus mencuci pinggan sehingga habis. Tiba-tiba, pinggangnya dipeluk erat dari belakang. 
“Nia?” 
“Abang….terima kasih…”ucap Renea. 
“Er…apa hal?” Blur siot Fauzan. Yelah, tetiba je terima kasih kat aku.
Renea memegang tangan suaminya sambil tersenyum manis. Mata Fauzan direnung lama. Lelaki itu jadi tidak keruan. Tali leher Fauzan ditarik….tarik….dan…ditarik sehingga wajah Fauzan menghampiri wajahnya lalu bibir lelaki itu dicium lama. Tersekat nafas lelaki itu buat seketika. Mak aih!! Awek sorang ni!! Pipi Fauzan diusap lembut. Tali leher masih dipegang kemas.
“I love you very much. Terima kasih kerana menyintai Nia selama ini dengan setulus hati abang. Nia minta maaf kalau banyak buat silap selama ni dengan abang. Ampunkan Nia.” Pinta Renea sambil merenung mata suaminya. 
“Er….abang dah lama maafkan. Kenapa sentimental sangat Nia hari ni?”
“Saja ….. lagi pun, hari ni birthday Nia. Dah masuk 21 tahun!” 
What!!!! Aku tak pernah tahu pun? Haaaa!!! Tu la kau Jan! Tak pernah nak tanya dia. Asyik fikir katil, katil, katil! Oi mangkuk! Shut up la! Selama ni aku tak sempat fikir benda lain selain fikir cara nak tackle dia la! Alamak! Aku tak tahu birthday Nia hari ni. Alamak….
“Hmm, happy birthday sayang. Sorrylah, abang tak tahu….” Ucap Fauzan sambil mencium pipi Renea. Gadis itu ketawa kecil.
“Sebenarnya…..Nia pregnant. Dah dua bulan lebih!” beritahu Renea sambil mencubit pipi Fauzan. “Ayah….” 
“Nia!!!! Biar betul?? Wahh! Tak sangka Nia jadi mak muda! Habis, dari tadi dok goda abang sebab ni la? Pandai bini abang sorang ni!” Tubuh Renea didukungnya. “Jomlah celebrate…”
“Tengok movie?” 
“Buat apa! Bosanlah. Kita sendiri buat movie lagi best. Movie atas katil….he,he,he!” 
“Abang ni memanglah! Tak de benda lain nak fikir!” Pipi Fauzan dicubit lagi. Leher lelaki itu dirangkul erat. “Terima kasih….abang dah ….beri kebahagian yang tidak terhingga untuk Nia. I really appreciate it. Terima kasih, my love….”
Fauzan telan liur. Dia teringat kembali sewaktu pertama kali bertemu dengan Nia. Jam loceng yang dibalingnya ke arah aku. Waktu itu, keadaan Nia daif sangat. Dirinya penuh dengan kekecewaan, kesedihan dan kehinaan. Sekarang, gadis itu benar-benar berubah menjadi seorang yang lain. Penuh bersemangat, ceria, dan cinta. Hanya Nia cinta hati aku… jiwa aku dan nyawa aku…. Aku janji…aku akan melindungi Nia selama-lamanya. Takkan ada manusia lain yang dapat menyentuh diri Nia, mengulangi peristiwa hitam itu. Nia, abang cintakan Nia…..sejak dulu lagi.
“Heh, termenung!! Abang, cancel je la niat abang tu. Mama datang tu….”
“Abang tak dengar pun bunyi bell?” Pada ketika itu dia sudah berada di atas katil bersama Renea. Mama!! Kenapa mama suka datang time camni? Dah dua kali terbantut niat Jan tau!! Waaaaaa!!! 
Renea tersengih geli hati. Padan muka!!

THE END
 

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grocery Coupons