Wednesday 18 May 2011

ISRAEL JAHANAM SERANG KAPAL MALAYSIA



NAJIB Tun Razak dan Rosmah Mansor yang tiba dari Lapangan Terbang Antarabangsa Newark Liberty untuk lawatan dua hari ke Amerika Syarikat disambut perwakilan Malaysia di sebuah hotel di New York, semalam. – BERNAMA


OXFORD 17 Mei – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan tindakan Israel menembak kapal bantuan kemanusiaan, MV Finch yang ditaja Malaysia pada awal pagi Isnin lalu sebagai tanda kezaliman rejim Tel Aviv terhadap rakyat Palestin.
Sambil melahirkan rasa dukacita terhadap insiden itu, Perdana Menteri menegaskan, tembakan tidak boleh dilepaskan terhadap kumpulan yang membawa bantuan kemanusiaan daripada orang awam tambahan pula tidak bersenjata, walaupun untuk tujuan amaran.
Menurut beliau, Malaysia akan terus menyalurkan bantuan kepada rakyat Palestin meskipun menghadapi banyak halangan dan rintangan.
“Saya berasa amat dukacita dengan perbuatan yang begitu angkuh dan tidak berperikemanusiaan rejim Tel Aviv,” katanya dalam sidang akhbar selepas majlis minum teh dengan penuntut-penuntut Malaysia di sini semalam.
Najib mengulas insiden kapal itu yang dipintas dan diserang oleh tentera laut Israel semasa tiba di perairan berhampiran Rafah, Mesir.
MV Finch yang membawa muatan paip PVC sepanjang 7.5 kilometer untuk membantu memulihkan sistem pembetungan yang musnah di Gaza, diserang pada pukul 6.54 pagi waktu Jordan (kira-kira pukul 11.54 pagi waktu Malaysia).
Menurut Najib, tindakan Israel itu menunjukkan bahawa rejim itu akan melakukan apa sahaja untuk terus menekan rakyat Palestin kerana mereka tidak mahu penduduk di Gaza mendapat bantuan.
Mengenai sama ada Malaysia akan menyuarakan bantahan kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai perkara itu, beliau berkata, negara telah banyak melakukan representasi dan lantang memperjuangkan isu Palestin kepada badan dunia itu, tetapi ia berlalu begitu sahaja.
Rakyat Malaysia jelasnya, begitu gigih dan bersemangat membantu rakyat Palestin yang sekian lama hidup dalam keadaan tertekan dan menderita akibat tindakan kejam dan zalim tentera Israel.
Perdana Menteri mengakhiri lawatan kerja dua hari ke Britain semalam dan berlepas ke New York, Amerika Syarikat. Beliau akan mengadakan lawatan rasmi ke Britain pada Julai ini. – Utusan

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grocery Coupons